Edit

ارتباط مجازی

مسیر یابی

درمان رگ های واریس با استفاده از (RF) رادیوفرکانسی

نارسایی وریدی منجر به بروز واریس می‌ شود که یک مشکل پیشرونده و جدی است. وجود مشکل در دریچه های رگ ها باعث می‌ شود که جریان بازگشتی خون با مشکل مواجه شود و در این صورت گزینه های درمان محدودی برای بیمار وجود خواهد داشت. توصیه پزشک، استفاده از روش جراحی و یا غیرتهاجمی برای درمان خواهد بود که یکی از این روش ها ابلیشن یا درمان واریس با رادیوفرکوئنسی(RF) است.

درمان واریس با RF چیست؟

ابلیشن توسط RF یک روش کم تهاجم برای رفع رگ های واریسی است. درمان واریس با RF معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می‌ شود و چیزی بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. یک میله نازک از طریق یک سوراخ وارد پا می‌ شود و با گرمایی که ایجاد می‌ کند باعث کوچک شدن رگ های گشاد شده خواهد شد. اما نباید نگران باشید، چرا که خون با بسته شدن یک رگ، مسیر جدیدی را برای عبور پیدا خواهد کرد. محل ورود میله در پا، پانسمان می‌ شود و چیزی روی آن قرار داده می‌ شود که با فشار باعث بسته شدن آن شود.

مزایای استفاده از RF در درمان رگ های واریسی

مزایای استفاده از RF در درمان رگ های واریسیمزایای درمان رگ های واریسی با RF عبارتند از:

• کاهش درد
  • روش بدون جراحی
  • دوره ریکاوری حداقلی
  • کاهش نیاز به مصرف داروی مسکن
  • بهبود عملکرد
  • بازگشت به کار در همان روز یا روز بعد

اثرگذاری درمان رگ های واریسی با RF

احتمال موفقیت درمان رگ های واریسی با RF، اگر توسط یک پزشک مجرب انجام شود، بسیار بالا خواهد بود. بستن رگ های واریسی با RF در 97 تا 100 درصد موارد با موفقیت همراه است و باید گفت که:

• درد بعد از انجام ابلیشن با RF در مقایسه با جراحی رگ های واریسی بسیار کمتر است.
  • بعد از گذشت 2 سال، نتایج درمان رگ های واریسی با RF در مقایسه با جراحی یکسان خواهد بود.
  • رگ هایی که بسته نشوند، دوباره تحت درمان قرار خواهند گرفت که برای این منظور می توانید مجددا از همین روش و یا یک روش دیگر استفاده کنید.

نحوه درمان رگ های واریسی با RF چگونه است؟

نحوه درمان رگ های واریسی با RF چگونه است؟ابلیشن رادیوفرکوئنسی یا درمان رگ های واریسی با RF از گرما و امواج رادیویی تولید شده برای هدفگیری بافت های آسیب دیده استفاده می‌ کند. بافت عصب در اثر RF اعمال شده آسیب می بیند و انتقال سیگنال درد به مغز متوقف می‌ شود و در نتیجه بیمار با کاهش درد مواجه می‌ شود. این روش سه مرحله دارد: قبل، در حین و بعد از درمان.

قبل از درمان رگ های واریسی با RF

از دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشکتان پیروی کنید و موارد زیر را با پزشکتان در میان بگذارید:

• باردار هستید و یا فکر می کنید که باردار هستید.
  • نوزاد شیرخوار دارید.
  • مرتب سیگار می کشید یا الکل می نوشید.
  • به داروهای خاصی حساسیت دارید؛ واکنش آلرژیک بدن به داروها در گذشته را توضیح دهید.

داروهایی که مصرف می کنید را باید به پزشکتان اعلام کنید. شاید لازم باشد تا مصرف بعضی از داروهایتان مانند موارد زیر را از چند روز قبل متوقف کنید:

• داروهای رقیق کننده یا ضدانعقاد خون
  • همه داروهای تجویزی
  • داروهای بدون نسخه مثل آسپیرین یا ایبوپروفن
  • مواد مخدر
  • مکمل های گیاهی، ویتامین ها و مکمل های دیگر

از دستورالعمل های داده شده برای خوردن و نوشیدن قبل از انجام درمان پیروی کنید.

در حین درمان رگ های واریسی با RF

در فرایند ابلیشن با RF یک میله باریک توخالی در رگ عامل درد ناشی از واریس وارد می‌ شود. یک الکترود به بالای میله متصل می‌ شود که با ارسال امواج رادیویی به رگ واریسی باعث ایجاد گرما و بسته شدن آن می‌ شود. فرایند ابلیشن توسط RF بین 45 تا 60 دقیقه و کل فرایند (شامل آماده سازی و ریکاوری) از 1 تا 3 ساعت طول می کشد و همان روز هم می توانید به خانه برگردید. در حین فرایند:

• روی یک تخت دراز می کشید.
  • از یک روش تصویربرداری مانند اولتراسوند برای هدایت میله استفاده می‌ شود.
  • داروی بی حسی به پایی تزریق می‌شود که قرار است تحت درمان قرار بگیرد.
  • وقتی پایتان بی حس شد، با کمک یک سوزن سوراخی در رگ واریسی ایجاد می‌ شود.
  • میله منبع گرمای ناشی از RF به درون رگ وارد می‌ شود.
  • شاید داروی بی حسی بیشتری به اطراف رگتان تزریق شود
  • وقتی میله در موقعیت درست قرار گرفت، به آرامی عقب کشیده می‌شود و گرمای ایجاد شده در طول این عقب کشیدن باعث بسته شدن رگ واریسی می‌ شود.
  • گاهی اوقات رگهای واریسی کناری آن با ایجاد برش های کوچکی گره زده و بسته می شود.
  • میله توخالی بعد از درمان از رگ خارج شده و فشاری برای جلوگیری از خونریزی روی محل ورود میله اعمال می‌ شود. بعد از درمان باید از پانسمان کشی یا جوراب واریس در پایی که تحت درمان قرار گرفته، استفاده شود.

بعد از درمان رگهای واریسی با RF (دوره ریکاوری)

ابلیشن RF معمولا به صورت سرپایی انجام می‌ شود و می توانید بعد از درمان به خانه بروید. وقتی به خانه رفتید باید از دستورالعمل های داده شده توسط پزشک پیروی کنید:

• همه داروها را مطابق دستور مصرف کنید.
  • مراقب محل ورود میله به پایتان باشید.
  • در محل ورود میله به دنبال نشانه های عفونت باشید.
  • مطابق با دستور پزشک از جوراب واریس استفاده کنید.
  • چند بار در روز پیاده روی کنید.
  • از انجام ورزش های سنگین و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • از انجام سفرهای هوایی، حمام آب داغ، سونا یا جکوزی خودداری کنید.

اکثر بیماران با تسکین فوری درد مواجه می شوند اما برای دیدن نتایج نهایی باید یک تا دو هفته منتظر بمانید. جراحتان از شما می خواهد تا پیاده روی کنید و از ایستادن و نشستن طولانی مدت خودداری کنید. معمولا می توانید فردای روز درمان به فعالیت های عادی خود برگردید.

چه کسی برای انجام درمان رگ های واریسی با RF مناسب است؟

پزشکتان به شما در تعیین اینکه آیا گزینه مناسبی برای درمان رگهای واریسی با رادیوفرکوئنسی هستید یا خیر، کمک می‌ کند. اگر علیرغم استفاده از روش های درمانی دیگر مانند داروهای بدون نسخه یا تجویزی، فیزیوتراپی یا داروهای ترمیمی هنوز با درد مزمن مواجه هستید، احتمالا گزینه مناسبی برای درمان رگهای واریسی با RF خواهید بود.

هشدار: اگر میخواهید بدانید که گزینه مناسبی برای درمان رگ های واریسی با RF هستید یا خیر، همین امروز با دکتر مهدی کریمی تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره ترتیب دهید.

یادتان باشد که اگر در دسته های زیر باشید، شاید شما گزینه مناسبی برای ابلیشن با RF یا درمان رگهای واریسی با RF نباشید:

• باردار باشید.
  • عفونتی داشته باشید.
  • مشکل خونریزی داشته باشید.

خطرات و عوارض جانبی استفاده از RF برای درمان رگ های واریسی

خطرات و عوارض جانبی استفاده از RF برای درمان رگ های واریسیاکثر بیماران از نتایج درمان رگهای واریسی با RF بسیار راضی هستند، اما مشکلاتی نیز ممکن است پیش بیاید:

• سوراخ شدن رگ
  • لخته خون
  • امبولی ریوی
  • فلبیت (التهاب پا)
  • هماتوما (تجمع خون)
  • سوزش پوست

این درمان شاید برای بیماران قلبی عروقی مناسب نباشد. هر چه تجربه پزشکتان در انجام درمان رگهای واریسی با RF بیشتر باشد، احتمال موفقیت درمان و عدم بروز مشکلات احتمالی بالاتر خواهد رفت. حتما باید در ابتدا درباره درمان رگ های واریسی با رادیوفرکوئنسی با جرحتان صحبت کنید.

دستگاه الکتروشوک (دفیبریلاتور)

هرگونه بی نظمی در ضربان طبیعی قلب آریتمی نامیده می‌شود. تقریباً همه با جهش‌های ضربان قلب روبرو می‌شوند و این تپش‌های خفیف، معمولاً بی‌ضرر هستند.

»»»»»