لوگو سایت دکتر مهدی کریمی

علت به وجود آمدن واریس چیست؟

علت به وجود آمدن واریس چیست

رگ‌های واریسی رگهای بزرگ و پیچ خورده ای هستند که می‌توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند اما معمولا بیشتر در پاها ایجاد می‌شوند. رگهای واریسی بیماری جدی نیستند اما ممکن است در برخی موارد آزاردهنده باشند و منجر به مشکلات جدی تری شوند. ظاهر رگ های واریسی ممکن است برای برخی بیماران خوشایند نباشد.

علت به وجود آمدن رگ های واریسی چیست؟


علت به وجود آمدن رگ های واریسی چیست؟معمولا ضعیف بودن دیواره سیاهرگ ها و دریچه ها باعث ایجاد رگ های واریسی می‌شود. دریچه های یک طرفه کوچکی داخل رگ ها وجود دارند که هنگام عبور خون باز می‌شوند و سپس برای جلوگیری از برگشت خون بسته می‌شوند. در برخی موارد دیواره رگ ها کشیده شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهد در نتیجه دریچه ها ضعیف می‌شوند. اگر دریچه ها به درستی کار نکنند باعث برگشت جریان خون به عقب می‌شود بنابراین خون در رگ ها جمع می‌شود و رگ ها متورم و بزرگ می‌شوند.

برخی موارد می‌توانند احتمال ابتلا به رگ های واریسی را افزایش دهند که عارتند از:

تاثیر ژنتیک بر ایجاد رگ های واریسی

اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد احتمال ابتلای شما هم افزایش میابد یعنی رگ های واریسی ممکن است از طریق عوامل ژنتیکی به شما منتقل شوند.

تاثیر سن بر ایجاد رگ های واریسی

با افزایش سن رگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهند و دریچه های داخل رگ ها غیر فعال می‌شوند.

آیا اضافه وزن در پیدایش رگ های واریسی موثر است؟

اضافه وزن فشار زیادی بر رگها وارد می‌کند یعنی رگ ها باید برای رساندن خون به قلب سخت تر کار کنند. این مسئله می‌تواند باعث اعمال فشار بیشتر بر دریچه ها و بازگشت خون شود. معمولا تاثیر اضافه وزن بر پیدایش رگهای واریسی در زنان بیشتر است.

تاثیر شغل بر پیدایش رگ های واریسی

افرادی که شغلشان نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد بیشتر در معرض خطر ابتلا به رک های واریسی قرار دارند. ایستادن طولانی مدت باعث می‌شود که خون در رگها به راحتی جریان نداشته باشد.

تاثیر جنسیت بر پیدایش رگهای واریسی

زنان بیشتر از مردان به رگهای واریسی دچار می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده با توجه به اینکه هورمون های زنانه دیواره رگ ها را شل می‌کنند در نتیجه دریچه های بیشتر مستعد بازگرداندن خون هستند.

تاثیر بارداری بر پیدایش رگ های واریسی

تاثیر بارداری بر پیدایش رگ های واریسیدر دوران باداری میزان خون بدن برای حمایت از کودک در حال رشد افزایش میابد. این مسئله باعث اعمال فشار بر رگ ها می‌شود.

همچنین افزایش هورمون ها در دوران بارداری باعث شل شدن دیواره های عضلانی رگ های خونی می‌شود و خطر ابتلا به رگ های واریسی را افزایش میدهد. رشد رحم یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد رگهای واریس است. بزرگ شدن رحم باعث اعمال فشار روی لگن می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر ایجاد رگ های واریس شود.

با وجود اینکه بارداری باعث ایجاد رگ های واریسی می‌شود اما این رگ های معمولا بعد از بارداری به شکل قابل توجهی بهبود میابند.

موارد زیر از دیگر عوامل نادر موثر بر پیدایش رگ های واریسی است:

  • لخته خون
  • تورم یا تورم در لگن
  • عروق خونی غیر طبیعی

راه های پیشگیری از به وجود آمدن رگ های واریسی چیست؟

راه های پیشگیری از به وجود آمدن رگ های واریسی چیستبرخی شواهد نشان میدهند که شما می‌توانید از بدتر شدن یا ایجاد رگ های واریسی جدید جلوگیری کنید.

روش هایی که باعث کاهش علائم رگ های واریسی می‌شوند عبارتند از:

  • پرهیز از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • استراحت منظم در طول روز و قرار دادن پاها روی بالشت در زمان استراحت
  • ورزش منظم می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود و به حفظ وزن مناسب کمک کند
  • پوشیدن جوراب های مخصوص
  • تغییر در رژیم غذایی و خوردن غذاهای کم نمک و پر فیبر

چگونه از بدتر شدن رگ های واریسی جلوگیری کنیم؟


درصورتی که از درمان رگ های واریسی مطمئن نیستند یا اگر می‌خواهید قبل از عمل از بدتر شدن رگ های واریسی خود جلوگیری کنید ما به شما نکاتی را آموزش میدهیم که به افزایش گردش خون در بدن کمک می‌کنند:

کاهش وزن با رژیم و ورزش

استفاده از عضلات پا به حرکت خون به سمت قلب کمک می‌کند. انجام هر نوع ورزش مخصوص پا به بهبود رگ های واریسی کمک می‌کند. کاهش وزن اضافه بدن فشاری که به لگن وارد می‌شود را کاهش میدهد.

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید

اگر در محل کار پشت میز مینشینید یا برای مدت طولانی روی پای خود میاستید نیاز به استراحت دارید. استراحت بین نشستن و ایستادن های طولانی مدت به کاهش فشار روی پاها کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

از پوشیدن لباس های تنگ به مدت طولانی خودداری کنید

پوشیدن لباس های تنگ مانند شلوار جین تنگ یا ساق پا می‌تواند فشار بیشتری به پاهای شما وارد کند. این وضعیت می‌تواند رگ های واریسی شما را بدتر کند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان لباس های گشاد و راحت بپوشید تا این فشار کاهش یابد.

پاهای خود را بالا بگیرید

بالا نگه داشتن پاها یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی است. پاهایتان را روی صندلی یا چهارپایه قرار دهید تا بالای قلب بلند شوند. این حرکت جریان خون به سمت قلب را بهبود می‌بخشد.

سوالات پرتکرار


کمبود چه ویتامینی باعث ایجاد رگ های واریسی می‌شود؟

ویتامین K برای لخته شدن خون طبیع خون بعد از خون ریزی یا بعد از آسیب لازم است. این ویتامین همچنین می‌تواند باعث تقویت دیواره رگ های خونی شود و از تورم و پارگی آنها جلوگیری کند.  طبق مطالعات انجام شده کمبود ویتامین  K در بدن می‌تواند احتمال ابتلا به رگ های واریسی را افزایش دهد.

چه ورزشی برای رگ های واریسی خوب است؟

پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا ورزش های مناسبی برای مفاصل و بهبود گردش خون در رگ های واریسی هستند. اگر تازه شروع به ورزش کرده اید پیاده روی یک ورزش عالی برای شما خواهد بود.

آیا باید رگ های واریسی را ماساژ داد ؟

ماساژ درمانی مانند ماساژهای تخلیه عروق و لنفاوی که باعث افزایش گردش خون می‌شود برای بیمارن مبتلا به رگ های واریسی و نارسایی مزمن وریدی مفید است. ماساژ با فشار خفیف یک تکنیک مناسب برای  بهبود گردش خون و انتقال خون از دریچه ها به ورید ها است.

آیا کمپرس یخ به بهبود رگ های واریسی کمک می‌کند؟

یخ یک ضد الهاب طبیعی است درنتیجه ورم پا را کاهش میدهد. شما می‌توانید کمپرس یخ را روی پای خود قرار دهید یا پاهایتان را در یک سطل آب یخ فرو کنید. یخ همچنین می‌تواند درد ناشی از واریس را کاهش دهد.

چرا رگ های واریسی در شب دردناک می‌شوند؟

درد رگ های واریسی در شب دو دلیل اصلی دارد. اولین اینکه خون در طول روز جمع می‌شود بنابراین اگر در طول روز مدت زیادی روی پاهایتان بایستید درد شما در شب افزایش میابد. دوم اینکه وقتی شب در رختخواب دراز می‌کشید هیچ مشغله ذهنی ندارد در نتیجه متوجه درد رگ های واریسی می‌شوید.

دکتر مهدی کریمی
دکتر مهدی کریمی

متخصص قلب و عروق ، ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو انجمن قلب آمریکا (AHA) می‌باشند.

مقالات مربوطه

تماس با ماتماس با ما